Lekker hé, wind, wolken en een aangename temperatuur na al die hete dagen met louter blauw. Wat is er dan leuker om die dynamiek vast te leggen? Aan de overkant van de straat staat bij mij een oude watermolen, een prachtig plekje. Zeker in deze tijd van het jaar, met fonteinkruid, gele plomp, pijlkruid en egelskop in de beek. In plaats van recht toe recht aan, wilde ik de dynamiek in het beeld meenemen door gebruik te maken van een lange sluitertijd.
De basis voor een dergelijke foto werkt hetzelfde als een ‘normale’ landschapsfoto. Eerst ga je op zoek naar een compositie die werkt en hou je rekening met het licht (vind je dit lastig? Ik organiseer volgende maand een meerdaagse cursus landschapsfotografie). Vervolgens komen de filters uit de tas. Hier zijn 3 filters gebruikt:
- Polarisatiefilter: ik kan het niet vaak genoeg zeggen, gebruik (bijna altijd) dit filter. Het maakt hier niet alleen de lucht wat dieper blauw, maar kleurt ook het water donkerder, waardoor de fonteinkruiden beter opvallen. Daarnaast worden alle kleuren een stukje intenser, zoals de oranje daken en de vegetatie aan de overkant.
- Grijsverloopfilter: er is genoeg licht dankzij de zon. Toch zijn de opbollende wolken wel erg fel. Om te voorkomen dat ze uitbijten heb ik een grijsverloopfilter gebruikt met een sterkte van 2 stops en een zachte overgang. Een harde overgang werkt hier niet vanwege de ‘onregelmatige’ horizon van de puntige daken en het boompje.
- Grijsfilter: mijn Benro grijsfilter van 10 stops zorgt voor een flinke toename van de sluitertijd. Midden op de dag kan ik daardoor, afhankelijk van de ISO en het diafragma, variëren tot maximaal 2 minuten.
Welke sluitertijd het beste werkt, blijft een kwestie van uitproberen. Het is afhankelijk van de snelheid van de wolken en van het objectief dat je gebruikt. Hoe meer millimeters, hoe sterker je de beweging uitvergroot.
Dan nog ben je er niet. Het lastige van lange sluitertijden is dat het effect wat lastig te voorspellen is voor wat betreft de lucht. Er waren aardige stapelwolkjes, maar ook zeer brede opklaringen. Op sommige foto’s komen de wolken wat ongelukkig uit met het dak of is de verdeling uit balans. Wachten op de ‘perfecte’ wolk dus en genoeg foto’s maken.